Hustle like you broke, TDE got the recipe.

środa, 22 października 2014

good kid, m.A.A.d city: A Short Film by Kendrick Lamar



Pierwszym artykułem, który ukazuje się na łamach tego bloga jest tłumaczenie. Krótko po premierze oficjalnego debiutu Kendricka Lamara na jednym z amerykańskich forów internetowych ukazała się interpretacja historii przedstawionej na albumie. Nie jest to interpretacja idealna, jednak ze względu na to, że była jedną z pierwszych jakie się ukazały, podjąłem decyzję, że będzie też pierwszą która ukaże się na tym blogu i postanowiłem ją przetłumaczyć. Jest to moje pierwsze tłumaczenie, więc proszę o wyrozumiałość i ewentualne propozycje zmian w komentarzach, lub przez formularz kontaktowy, jeżeli zauważycie w tekście jakieś błędy. Zapraszam do lektury w rozwinięciu.




Premiera: 22 października 2012
Wytwórnia: Top Dawg Ent. / Aftermath / Interscope
Miejsce akcji: Compton

Bohaterowie:
  • Kendrick Lamar
  • K.Dot - młody Kendrick
  • Sherane
  • Matka Kendricka
  • Ojciec Kendricka
  • Dave
  • Brat Dave'a
  • siostra Keisha'y
  • Demetrius - ulubiony kuzyn Sherane
  • Dwóch braci - młodsi bracia Sherane
  • Granny - babcia Sherane, która mieszka z nią
  • Matka Sherane - uzależniona od Crack'u
  • Uncle Tony - wujek Kendricka, który został zabity
  • Joey - kolega lub kuzyn Kendricka z dzieciństwa
  • L, Boog, Yaya, Lucky - koledzy / członkowie rodziny Kendricka kiedy miał on 9 lat

Historia

01. Sherane a.k.a. Master Splinter's Daughter
Historia rozpoczyna się jako reminiscencja do czasu, kiedy K.Dot znał się z Sherane już od kilku miesięcy. Poznał ją na imprezie na której flirtowali i wymienili się numerami. Utrzymywali ze sobą kontakt przez całe lato i poznali się całkiem dobrze. K.Dot opowiada o gangsterskiej przeszłości rodziny Sherane, która sprawiła, że stał się bardziej ostrożny, jednak nie powstrzymało go to od spotykania się z nią. Pod koniec piosenki K.Dot jedzie do domu Sherane mamowozem (samochodem swojej matki) i rozmyśla o seksie. Jednak kiedy podjeżdża, dziewczyna czeka przed domem z dwoma kolesiami w czarnych bluzach (najprawdopodobniej jej kuzyni, jednym z nim może być Demetrius).
Skit #1 - Gdy K.Dot zatrzymuje się przed domem Sherane, jego matka próbuje się do niego dodzwonić jednak zastaje pocztę głosową. Z tego nagrania dowiadujemy się, że K.Dot powiedział jej, że pożycza jej samochód na 15 minut. Matka ostrzega go by nie zadawał się z dziewczynami z osiedla (hoodrats), a w szczególności Sherane.

02. Bitch, Don't Kill My Vibe
W tej piosence opowieść związana z Sherane nie jest kontynuowana. Tym razem słyszymy historię z perspektywy Kendrick'a Lamar'a. Stopniowo stając się bardziej rozpoznawalnym jako artysta, widzi, że ludzie wokół niego się zmieniają. "I can feel the new people around me just want to be famous" Mówi także o tym, że stara się utrzymać wiarygodność, podczas gdy staje się bardziej popularny. "I'm trying to keep it alive and not compromise the feeling we love / You trying to keep it deprived and only co-sign what radio does"
Skit #2 - Historia rozpoczyna się. Ziomki przyjeżdżają po K.Dot'a swoją białą Toyotą z paczką cygar i bitów.

03. Backseat Freestyle
Największe przechwałki na tym albumie. Młody K.Dot buja się po mieście z ziomkami, cziluje i rzuca freestyle na tylnym siedzeniu. To jest dobry moment w jego życiu, jest wolny, nie ma żadnych problemów. Cisza przed burzą.

04. The Art of Peer Pressure
Historia się rozbudowuje. Presja przebywania z kumplami staje się czymś więcej niż po prostu śmianiem się i freestyle'owaniem. Zazwyczaj wolny od narkotyków i trzeźwy K.Dot zostaje wprowadzony w świat picia, palenia i przemocy, gdy jest z "ziomkami". Bujają się wokół w białej Toyocie, podrywają dziewczyny, spinają się do kolesi ubranych we wrogie kolory i przechwalają na temat tego co właśnie zrobili. Stawka wzrasta kiedy razem obrabowują dom, który obserwowali przez 2 miesiące. Policja ich ściga, jednak ostatecznie ich gubią.
Skit #3 - K.Dot jest zamroczony po zapaleniu blanta. To prawdziwa historia młodego Kendrick'a, który zapalił blanta pomieszanego z fencyklidyną (potocznie nazywaną w stanach "angel dust"). Ziomki rozmawiają o podrzuceniu K.Dot'a z powrotem do domu, żeby mógł zabrać samochód swojej matki i spotkać się z Sherane, a później wszyscy razem spotkają się na osiedlu.

05. Money Trees
K.Dot podsumowuje historię. Opowiada o obrabowaniu domu, "Home invasion was persuasive / From 9 to 5 I know its vacant [...]". Wspomina o przeruchaniu Sherane i przechwala się tym przed swoimi ziomkami. "I fucked Sherane then went to tell my bros". Odwołuje się do Backseat Freestyle gdy mówi o rymowaniu do bitów. "Parked the car and then we started rhyming, ya bish / The only thing we had to free our mind [...]". A później mówi o podbijaniu do kolesi, którzy wyglądali jakby mieli więcej pieniędzy niż oni. "[...] Then freez that verse when we see dollar signs / You looking like an easy come up ya bish / A silver spoon I know you come frome ya bish [...]". Wers w refrenie "Evrybody gon' respect the shooter / But the one in front of the gun lives forever" jest bardzo ważny, nie tylko jako życiowe motto, ale także przez wzgląd na późniejsze wydarzenia w tej historii odnośnie Dave'a i jego brata. Odwołuje się to również do Tony'ego - wujka Kendricka, który został zastrzelony w restauracji Louie's Burgers; to wydarzenie jest powrotem do rzeczywistości z marzeń "o życiu jak raperzy" ("dreams of living life like rappers do").
Skit #4 - Matka K.Dota zostawia kolejną wiadomość na poczcie głosowej. Chce z powrotem swój samochód.

06. Poetic Justice
K.Dot został podrzucony do domu przez swoich ziomków i planuje spotkać się z Sherane. Prawdopodobnie jedzie tam samochodem swojej matki. Opowiada o Sharane i ich związku (wygląda na to, że mogli mieć jakieś sprzeczki) a także o tym, że ona spotyka się ze swoimi koleżankami by go obgadywać i wychodzi na imprezę zamiast porozmawiać z nim.
Skit #5 - Powrót do momentu w którym zostawił nas utwór Sherane a.k.a. Master Splinter's Daughter. Dwóch kolesi podchodzi do K.Dota i wypytują go skąd on i jego rodzina pochodzą (próbują ustalić z jakim gangiem jest powiązany). Wyciągają K.Dota z samochodu i naskakują na niego.

07. Good Kid
Świadomość - to słowo klucz jest tłem do całej drugiej połowy albumu. K.Dot opowiada o tym jak bracia Sharane naskoczyli na niego. "For the record I recognize that I'm easy prey / I got ate alive yesterday". Omawia negatywne efekty gangsterskiej kultury i bycia niezdolnym do ucieczki od presji ludzi chcących wiedzieć jaki gang reprezentuje. "But what am I supposed to do / When the topic is red or blue / And you understand that I ain't / But know I'm accustomed to". "Red or blue" (czerwony czy niebieski) oczywiście odnosi się do dwóch gangów z Los Angeles - Bloodsów i Cripsów. Czerwony i niebieski w drugiej zwrotce odnosi się do policyjnych syren. K.Dot opowiada o braku sympatii ze strony policjantów, ponieważ podeszli do niego stereotypowo, jak do gangstera. Kazali mu podnieść koszulkę, by poszukać tatuaży przynależności do gangu. "[...] I heard them chatter: "He's probably young but I know that he's down" / Step on his neck as hard as your bullet proof vest [...]". K.Dot jest uwięziony w kulturze przemocy i nie może się wyrwać od gangów, lub policji.

08. m.A.A.d City
Więcej zdawania sobie sprawy z tego w jak zepsutym mieście żyje K.Dot. Ostatnie pobicie K.Dota przywraca wczesne wspomnienia podobnych sytuacji. Widok kogoś z przestrzeloną głową na tylnym wejściu do burgerowni, gdy miał 9 lat (nie jestem pewien, czy mówi po raz kolejny o swoim wujku Tonym, czy o kimś innym). Wydaje mu się, że zna osobę, która to zrobiła, ale jej imię jest ocenzurowane. Wspomina również o swoim kuzynie, który został zabity w 1994 roku. Ponadto opowiada o namowach ojca by znalazł pracę. Znalazł ją jednak został zwolniony po tym jak jego kumple namówili go na ustawienie kradzieży. W ostatniej zwrotce stara się pokazać pozytywy i proponuje zmianę nastawienia u młodych, że nie muszą ulegać pokusom i presji ulicy. Ma nadzieję, że jego doświadczenie i inteligencja mogą pomóc młodym żyjącym w podobnej sytuacji. "Compton, USA. Made me an Angel on Angel Dust".
Skit #6 - Ziomki K.Dota spotykają się z nim tak jak wcześniej planowali. Starają się go podbudować po tym jak został pobity i proponują mu alkohol, by skończył rozmyślać o tym.

09. Swimming Pools Anty-alkoholowa piosenka. Znajduje się w tej drugiej, świadomej części albumu, gdzie Kendrick zdaje sobie sprawę z nałogów, które wcześniej hamowały jego rozwój. Kendrick opowiada o dorastaniu wokół alkoholu zarówno w domu jak i w gronie znajomych.
Skit #7 - moment, który ma ogromny wpływ na całą historię. Jest plan, aby zemścić się na kolesiach, którzy naskoczyli na K.Dota. Jeden z jego kumpli (prawdopodobnie Dave) proponuje aby może odwieźć go do domu, jednak ten pomysł upada i K.Dot zostaje. Ziomki zauważają kolesi, którzy zaatakowali K.Dota i zaczyna się strzelanina podczas której jeden z przyjaciół K.Dota, Dave zostaje postrzelony. Mordercy Dave'a odjeżdżają i K.Dot zostaje trzymając swojego kumpla, który umiera w jego ramionach.

10.1. Sing About Me
Zwrotka 1 - z perspektywy brata Dave'a
Mówi on, że Kendrick ma krew na rękach, ponieważ cała sytuacja miała miejsce, by zemścić się za to co mu się przytrafiło. Jednak mówi też, że docenia fakt, że Kendrick był tam przy jego bracie i trzymał go gdy tamten umierał. Brat Dave'a zastanawia się, czy kiedykolwiek odkryje w sobie taką pasję jaką ma Kendrick, która wyciągnie go z dzielnicy. Mówi, że ma nadzieję, że Kendrick będzie o nim pamiętał i zaśpiewa o nim, gdy osiągnie sukces, a gdyby umarł zanim jego album się ukaże... [pop, pop, pop] - zostaje zastrzelony.
Zwrotka 2 - z perspektywy siostry Keisha'y 
Jest zła na Kendricka za wystawienie jej siostry na osąd (na albumie Section.80) mimo, że nie znał jej dobrze. Opowiada o tym, że żyje tak samo jak siostra, jako prostytutka i jest dumna, że żyje i z tego co robi. Twierdzi, że nie jest po prostu kolejną kobietą zgubioną w systemie. Mówi, że jej siostra zmarła w gniewie. W przeciwieństwie do brata Dave'a ona nie chce, by śpiewać o niej na płycie. Czuje się świetnie i mówi, że nigdy nie odejdzie w niepamięć... i wtedy to się dzieje, jej wokal powoli wycisza się (fade away - gra słów w języku angielskim). Prawdopodobnie zmarła, lub stała się kolejną bezimienną dziewczyną z osiedla.
Zwrotka 3 - z perspektywy Kendrick'a
Spogląda w lustro i obawia się śmierci. Zwraca się do brata Dave'a i zgadza się, że Dave był dla niego jak brat. Zwracając się do siostry Keisha'y, mówi, że historia jej siostry zainspirowała go do napisania czegoś prawdziwego - nie chciał tym nikogo urazić. Mówi o tym jak muzyka go uratowała i odsunęła od narkotyków, pieniędzy i broni.
Skit #8 - Ziomki K.Dota rozmawiają po tym jak Dave został zastrzelony. Część z nich chce wrócić i zemścić się. K.Dot ostatecznie pęka i mówi, że jest zmęczony całym tym gównem.

10.2. I'm Dying of Thirst
Kendrick opowiada o byciu zmęczonym uciekaniem i strzelaniem do ludzi by ich zabić. To jest po prostu krąg śmierci. Nieustanna walka.
Skit #9 - K.Dot wciąż jest wściekły i przygnębiony śmiercią Dave'a. Nieznana kobieta (prawdopodobnie przechodząca obok lub ekspedientka w sklepie) podchodzi do chłopców i zauważa, że jeden z nich posiada broń. "That better not be what I think it is" ("Lepiej niech to nie będzie to o czym myślę"). Mówi im, że umierają z pragnienia i muszą obrać nową ścieżkę wpuszczając Jezusa do swojego życia. Sprawia, że zaczynają się modlić. Od tego momentu K.Dot rozpoczyna nowe życie jako Kendrick Lamar.

11. Real
Tutaj Kendrick rezygnuje z ulicznego życia i odwraca się plecami od strzelanin, narkotyków, alkoholu, przemocy itp. Inne znaczenie bycia prawdziwym (ang. real). Czy jesteś prawdziwy reprezentując swoją dzielnicę i strzelając do ludzi? Czy może dlatego, że próbujesz uciec od takiego życia i zrobić coś ze sobą? Zwrotka 1 - o jakiejś dziewczynie (być może Sherane)
Kocha torebki, francuskie paznokcie i świstki z banku. Jednak co ma miłość z tym wspólnego jeżeli nie kocha samej siebie?
Zwrotka 2 - o jakimś ziomku (być może brat Dave'a)
Kocha szybkie samochody, szybkie kobiety, konflikty, ulice, uciekać przed policją, osiedlowe życie. Jednak co ma miłość z tym wspólnego jeżeli nie kocha samego siebie?
Zwrotka 3 - o Kendricku
Wyjaśnia dwie pierwsze zwrotki. "I love first verse 'cos you're the girl I attract" i "I love second verse 'cos you're the homie that pack" "I love what the both of you have to offer" Zastanawia się czy powinien nienawidzić jej przez to co się stało, czy może powinien nienawidzić swoich ziomków za namówienie go do zorganizowania zemsty. Czy może nienawidzić faktu, że żadne z powyższych nie czyni go prawdziwym.
Skit #10 - nagranie na poczcie głosowej od jego ojca. Mówi Kendrickowi by nie popełnił tych samych błędów, które popełnił on, bo to nie jest prawdziwe. Powinien wydostać się i zrobić coś ze sobą. Później głos zabiera jego matka. Informuje o telefonie od Top Dawga, który chce go widzieć w studiu. Mówi mu, by wziął swoją muzyczną karierę na poważnie - jest to jego szansa na wydostanie się i opowiedzenie jego historii dzieciom z Compton, aby mogły mieć nadzieję. W tym miejscu historia kończy się. Kaseta zostaje wysunięta, a następnie jest przewijana.

12. Compton
Historia zakończona. Piosenka pokazuje, że Kendrick osiągnął sukces, a teraz oddaje cześć swojemu miastu tak jak powiedziała mu mama. Jest to pozytywny widok na miasto, które często jest pełne ciemności i przemocy.
Skit #11 - Historia rozpoczyna się na nowo kiedy K.Dot pożycza samochód swojej matki. 

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz